Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Aanmaak Database vanuit Excel
Aan de hand van voorbeeld 11 in de Perl-cursus documentatie probeer ik vanuit Excel een aangepaste complete database aan te maken maar ik heb hierover de volgende vragen (zie ook de bijlage):

Ik begrijp niet goed de samenhang tussen de veld-en item nummers:
veld 0 en 1 zijn vaste waardes en staan dus ook niet in het bron-bestand "excel.txt" 
veld 2 = item 1 ,  = eerste kolom in de ascii file - tot zover duidelijk maar
veld 3 = item 3, wordt de 2e kolom dan overgeslagen?
veld 4 = ucfirst(item 4) Wat houdt ucfirst in?
veld 5 = item 7, waar blijven kolommen/items 5 en 6?

Ik heb geen voorbeeld van het excel.txt bestand, wellicht zou dat een en ander verklaren, maar kan iemand dit iets nader toelichten zodat het mij wel gaat lukken om een complete database aan te maken?

Bij voorbaat dank,
Gerard van Stijn
Vereniging Oud Hoorn (69)

Bijlagen Miniatuurweergaven

Beste Gerard,

1. Bestand excel.txt is de naam van het bestand (met keuze tab-gescheiden TEXT-bestand .txt) uit excel komt (opslaan als).
2. ucfirst ($item[4]) maakt van het eeste teken van $item[4] een hoofdletter.
Zo heb je ook lcfirst(...); en voor alle letters in de variabele is er ook een uc (...) en een lc (...)
3. $item[2] is de 3e kolom uit het excel bestand (telling array variabele begint bij 0)
4. arraywaarde $veld[0] en $veld[1] (en dikwijls ook andere ZCBS velden) worden door het
Perl-script ingevuld met vaste waarden (afhankelijk van welke ZCBS-instellingen.
5. In dit voorbeeld wordt de 2e kolom van excel waarschijnlijk niet overgeslagen.
Waarschijnlijk staat ergens in het script nog: $veld[25] = $item[2];
Let op de ... die in het voorbeeld staan.

Het script zorgt dus feitelijk voor een afbeelding tussen de ingevoerde excel
kolommen (de $item's) en de 'kolommen in de ZCBS-database (de $veld(en)).

Overigens de tekst in het voorbeeld:
"splits record in 35 velden"
is onjuist.
Gesplitst wordt in x velden van de excel database (veelal minder dan 35 velden!!).

Gerard

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)