Forum ZCBS
Mogelijke copyright beschermde afbeeldingen binnen ZCBS 'onzichtbaar' maken - Afdrukversie

+- Forum ZCBS (https://www.zbbs.nl/forum)
+-- Forum: ARCHIEF (https://www.zbbs.nl/forum/forumdisplay.php?fid=95)
+--- Forum: ZCBS Forum Archief 2018 (https://www.zbbs.nl/forum/forumdisplay.php?fid=99)
+--- Topic: Mogelijke copyright beschermde afbeeldingen binnen ZCBS 'onzichtbaar' maken (/showthread.php?tid=81)

Mogelijke copyright beschermde afbeeldingen binnen ZCBS 'onzichtbaar' maken - Gerard van Nes - 12-05-2018

Binnen ZCBS is het mogelijk om:
1. individueel een record+bijbehorende foto al dan niet op internet te tonen (via veld: "Plaatsing op internet")
2. via de config file alle records + bijbehorende foto's niet op internet te tonen (via $INTERNET = 0).

Wat dacht men van een aanvullende optie binnen ZCBS:
- Wel het record met metadata op internet te tonen doch niet de bijbehorende afbeelding.

Als 'vervangende' afbeelding kan dan gedacht worden aan iets met tekst als:
  De maker van de afbeelding is helaas onbekend.
  Om mogelijke claims van derden te vermijden wordt de afbeelding niet getoond op internet. 
  De afbeelding is wel binnen de instelling zelf te bekijken.

De optie moet natuurlijk via de config worden aangezet daar het slechts voor een beperkt aantal beeldbanken
kan gelden.

Een aanvullende mogelijkheid zou kunnen zijn om later een soort inlog-scherm te maken
waarbij geregistreerden (oeps dan moet weer aan de AVG gedacht worden) wel de eventuele nog
auteursrechtwettelijk beschermde afbeeldingen kan bekijken (als tonen op die manier wel wettelijk is toegestaan).
Maar misschien is het mogelijk om bij inloggen (gebruiks)voorwaarden te stellen om claims zoals m.b.t.
de zaak Uitgeverij Arnoud Voet vs Erfgoed Leiden te vermijden?

Mogelijk heeft iemand zinvolle/waardevolle opmerkingen/aanvullingen op bovenstaande?
Misschien ook een betere en kritischer 'vervangingsafbeeldingstekst'?
En natuurlijk ook  of er wel een duidelijke behoefte is naar zo'n soort optie.

RE: Mogelijke copyright beschermde afbeeldingen binnen ZCBS 'onzichtbaar' maken - Ton van Steenoven - 13-05-2018

Zeker de eerste optie, een record zonder "eigen" afbeelding lijkt me een goede. Mogelijk uit te voeren met een standaard afbeelding die, bij ontbreken van een benoemde afbeelding (leeg veld), automatisch wordt getoond. In de beschrijving op die afbeelding de mogelijke verklaringen van ontbreken ( nog niet geplaatst/ copyright problematiek etc. etc.)

RE: Mogelijke copyright beschermde afbeeldingen binnen ZCBS 'onzichtbaar' maken - Leo van Oorsouw - 17-05-2018

Vooral de eerste optie lijkt mij inderdaad zinvol, echter bij mij is nog niet duidelijk wat hiervoor in de config moet gebeuren  Huh Huh

RE: Mogelijke copyright beschermde afbeeldingen binnen ZCBS 'onzichtbaar' maken - Gerard van Nes - 18-05-2018

Bedoeld wordt dus de optie:
- Wel het record met metadata op internet te tonen doch niet de bijbehorende afbeelding?
Die zit nu in de testversie, echter de default afbeelding moet ik nog (binnenkort) maken.
Als iemand deze optie wilt gaan gebruiken, laat mij dat dan weten. Die krijgen dan de
testversie als productieversie (op eigen risico). Bijbehorende info (en wat er in de config moet
gebeuren) zal ik dan toesturen (of beter: nog in 'wat is nieuw' plaatsen).
Terecht wat Ton zegt:
In de beschrijving op die afbeelding de mogelijke verklaringen van ontbreken vermelden (nog niet geplaatst/ copyright problematiek etc. etc.).
Misschien beter om dat in de default afbeelding te plaatsen...

RE: Mogelijke copyright beschermde afbeeldingen binnen ZCBS 'onzichtbaar' maken - Peter Levi - 23-05-2018

We hebben hier al eens per mail over gebrainstormd Gerard.
Op zich een mooie optie, tonen van een aangepaste afbeelding, om mensen toch attent te maken op aanwezig beeldmateriaal wat je online niet beschikbaar mag/kunt tonen.
Ik zou zeker voor de aanvullende optie kiezen. Volgens mij mag je in je gebouw de kaarten wel tonen en zeker thuis op je eigen computer. Daarnaast is het natuurlijk voor onderzoek wel erg handig als de kaarten wel zichtbaar blijven op de een of andere manier, maar dan wel voor de werkgroep leden. Als ze niet meer zichtbaar zijn op de beeldbank ben je ze voor een deel kwijt hoeveel tekst je ook bij de beschrijving zet. Een plaatje zegt meer dan 1000 woorden. Je gaat dan weer terug in de tijd van voor het ZCBS toen je bakken met kaarten moest doorlopen om die ene afbeelding te vinden.

Peter Levi

RE: Mogelijke copyright beschermde afbeeldingen binnen ZCBS 'onzichtbaar' maken - Paul Onderwater - 25-05-2018

Beste Gerard,

Zou het Blurren van dit soort (privacy dan wel avg-rechten) foto's een optie zijn, te plaatsen in aparte mappen large- en small-blur.. (de 100% kunnen m.i. achterwege blijven)
Vervolgens d.m.v. een aan/uit knop in (de edit van) de objectpagina al dan niet in te stellen naar de "Blur" versie voor op internet.
In het programma een mogelijkheid te programmeren waarbij in ieder geval achter de IP adressen uit de permit.lst altijd de niet geblurde foto's worden getoond.
Wat betreft het blurren van de (reeds geplaatste) foto's (alle dus) zou dit een een batch gedaan kunnen worden. Het programma kiest dan immers zelf welke foto's worden getoond... de blur versie of de niet-blur versie.

Paul Onderwater

RE: Mogelijke copyright beschermde afbeeldingen binnen ZCBS 'onzichtbaar' maken - Gerard van Nes - 25-05-2018

Dat is een heel goed idee! Voor ZCBS geen probleem.
Echter,
Het blurren moet wel zodanig gebeuren dat het origineel niet te herkennen is.
(en natuurlijk moet de fotograaf niet bij de metadata worden vermeld als met de fotograaf geen afspraken zijn gemaakt)...
Hoe ver moet blurren gaan? Gaussian blur of soms Motion blur?
Kent iemand een (gratis) programma die in batch goed kan blurren?
Net met Irfanview geprobeerd doch geen goed resultaat.
Met een oude versie van PaintShopPro geprobeerd. Blurring goed doch niet batch (en ook niet gratis).
Ook naar een Perl-module gekeken doch nog zonder resultaat.
Ideeën en suggesties m.b.t. software zijn dus welkom.

RE: Mogelijke copyright beschermde afbeeldingen binnen ZCBS 'onzichtbaar' maken - Paul Onderwater - 25-05-2018

Ik heb een (gratis) programma ImBatch getest dat o.a. in batch foto's kan blurren. Echter loop ik daarbij aan tegen het volgende. 
Niet elke foto is van dezelfde kwaliteit (lees resolutie). In het programma geef je een te kiezen percentage op voor de mate waarop je de foto's wilt blurren. Het effect daarvan is door de verschillende resoluties nogal verschillend. Voor de ene foto is het goed en voor de andere had het wel wat meer of minder gekund.
Het is echter wel een prima programma daarvoor lijkt me. Misschien moet je de foto's eerst wat voorselecteren.

Het programma vindt je hier:  www.highmotionsoftware.com/products/imbatch
en een quick-start: http://www.highmotionsoftware.com/articles/imbatch/quick-start

Ik heb even op de reviews gegoogled en kwam daarbij op een link vanaf het blad Computertotaal.

https://computertotaal.nl/artikelen/apps-software/imbatch-veel-fotos-in-een-klap-bewerken

RE: Mogelijke copyright beschermde afbeeldingen binnen ZCBS 'onzichtbaar' maken - Gerard van Nes - 26-05-2018

Uitgeprobeerd. Een handig programma ook voor batchdoeleinden.
Blurring geprobeerd op een verzameling images met een factor 20 doch in sommige gevallen was dat niet genoeg.
Discussiepunt is tot hoever blurring plaats moet vinden om geen last met auteursrechten te krijgen. Een zeer wazig en nauwelijks nog herkenbare afbeelding voor externe bezoekers is natuurlijk beter dan helemaal geen afbeelding.
Misschien iets voor een instelling die alle foto's verwijderd heeft doch wel wil laten zien dat ze een 'beeld'-bank hebben?

RE: Mogelijke copyright beschermde afbeeldingen binnen ZCBS 'onzichtbaar' maken - Leo van Oorsouw - 27-05-2018

Mogelijk lukt het met dit programma: http://www.faststone.org/FSViewerDetail.htm (freeware voor thuisgebruik) wel, zie bijlagen.

RE: Mogelijke copyright beschermde afbeeldingen binnen ZCBS 'onzichtbaar' maken - Peter Levi - 30-05-2018

Wat is het voordeel van blurren ten opzicht van een aparte image waarin je aangeeft dat deze om copyright redenen niet zichtbaar is?
Je zult toch ergens moeten vermelden waarom deze foto geblurd is.
Als ik he zo van Gerard lees zou het moeten kunnen met aparte mappen large en small met andere afbeeldingen.
Als je aan de AVG regels wilt voldoen en daarnaast het probleem met de copyrights zou dit een mooie mogelijkheid zijn.

Peter Levi