![]() |
|
Bestandsuitdraai van de mappenstructuur van de website - Afdrukversie +- Forum ZCBS (https://www.zbbs.nl/forum) +-- Forum: ARCHIEF (https://www.zbbs.nl/forum/forumdisplay.php?fid=95) +--- Forum: ZCBS Forum Archief 2018 (https://www.zbbs.nl/forum/forumdisplay.php?fid=99) +--- Topic: Bestandsuitdraai van de mappenstructuur van de website (/showthread.php?tid=70) |
Bestandsuitdraai van de mappenstructuur van de website - Gerard van Stijn - 05-04-2018 Onze ZCBS - databases worden gehost door Antagonist. Is het mogelijk om een txt-, csv- of ander bestand aan te maken waarin de complete mappenstructuur, vanaf map public-html, is gespecificeerd zonder de noodzaak om de gehele website te moeten downloaden. RE: Bestandsuitdraai van de mappenstructuur van de website - Gerard van Nes - 05-04-2018 1. Op laatste ZCBS-gebruikersbijeenkomstbijeenkomst kwam SSH (Secure Shell) ter sprake (slide 16). Zie ook techn.doc. p. 10-12 Daarmee kan (l)unix commando's gegeven worden als: ls -alR (een soort dir; met de parameters achter de - kan de output uitgebreid aangepast worden). Hostproviders als Antagonist en wned ondersteunen (gratis) SSH. Web-oke helaas niet. Om SSH te gebruiken kan je putty.exe op jouw PC installeren. 2. In een scriptje gebruik ik het in ZCBS (onder meer bij beheerdersitem "zoek images zonder database records") en in images.exe (ophalen aantal in elke map). Ook feitelijk in handout "Perl in 30 min"), slide 21. 3. Derde manier is het maken van een backup van de gehele website, uitpakken op PC en dan een MS-DOS commando: dir/s Via de PC dir of Linux ls kan ook een listing van **alleen** de mappen worden gemaakt. Voor bovenstaande (punten 1 en 2) is toch enige kennis van zaken nodig. Punt 3 is misschien voor jou het gemakkelijkst en heel flexibel! Waarvoor/waarom wil je het precies gebruiken? Als je de 2e mogelijkheid wilt gebruiken, plaats van in de cgi-bin map een bestand testje.pl (met permissie 755) en inhoud: #!/usr/bin/perl print ("Content-type: text/html\n\n"); print <<EOR; <html> <head> <title>test</title> </head> <p> <pre> EOR $abc = `ls -lR ../ | grep ^d`; print "$abc"; print <<EOR; </pre> </body> </html> EOR Je krijgt dan wel een lijst die je wat verder moet 'verschonen'. Let wel dat onbevoegen dat scriptje ook kunnen uitvoeren! Gerard RE: Bestandsuitdraai van de mappenstructuur van de website - Gerard van Stijn - 09-04-2018 Een van de redenen waarom ik dit erg handig vind is het feit dat wij alle foto's op internet (extern) hebben gezet en de 100perc foto's nu a.d.h.v. de fotograaf hebben geplaatst in de mappen 'closed' of 'open'. Wanneer nu op enig moment besloten wordt dat foto's van fotograaf X ook ineens open mogen zijn dan dienen we deze bestanden te verplaatsen van open naar closed. Het zou dan handig zijn om een controle-overzichtje te kunnen maken of dit allemaal goed is uitgevoerd. Dit is zomaar een voorbeeld, maar het kan om allerlei reden erg handig zijn om 'even snel' een overzicht te kunnen samenstellen en dat in Excel/VBA verder te kunnen filteren , vergelijken, of wat als basis kan dienen voor verdere bewerkingen etc. etc. Ik wil dan ook graag voor optie 2 gaan, ik ga mijn best doen maar helaas is mijn Perl-kennis minimaal, kennis van Excel/VBA is een stuk beter. |