![]() |
|
Artikelenbank: heeft iemand een beschrijving voor de nodige werkzaamheden t.b.v. een artikelenbank? - Afdrukversie +- Forum ZCBS (https://www.zbbs.nl/forum) +-- Forum: ARCHIEF (https://www.zbbs.nl/forum/forumdisplay.php?fid=95) +--- Forum: ZCBS Forum Archief 2018 (https://www.zbbs.nl/forum/forumdisplay.php?fid=99) +--- Topic: Artikelenbank: heeft iemand een beschrijving voor de nodige werkzaamheden t.b.v. een artikelenbank? (/showthread.php?tid=52) |
artikelenbank - Hes Niesten - 20-03-2018 Ik heb voor de Historische Kring Heemskerk belangstelling voor een beeldbank waarin artikelen uit ons tijdschrift 'Heemskring' kunnen worden gepubliceerd en wil wat meer weten over de opzet en invoer. In de versie 01-03-2017 van de technische documentatie worden in hoofdstuk 9 artikelen aangekondigd over het maken en aanpassen van bestanden en teksten. De nieuwe versie is nog niet uit. Is er iemand die zelf een beschrijving voor deze werkzaamheden heeft opgesteld? RE: artikelenbank - Ton van Steenoven - 21-03-2018 Bedoel je misschien iets als dit? www.heterf-ermeloo.nl Was in eerste instantie bedoeld als Bibliotheek index (artikeltitels bij uitgave). Bij een aantal artikelen staat een icon dat aangeeft dat het artikel hier ook te lezen is (met name in Thema Dialect. RE: artikelenbank - Hes Niesten - 21-03-2018 Nee. Ton, dichter bij huis! Ik dacht juist aan http://www.beeldbank-oudhoorn.nl/cgi-bin/kwartaalblad.pl RE: artikelenbank - Ton van Steenoven - 21-03-2018 Beste Hes, Dat kan al prima. Een documenten beeldbank is er een goede plaats voor. Werkwijze kort:
RE: artikelenbank - Hes Niesten - 22-03-2018 (21-03-2018, 05:36 PM)Ton van Steenoven schreef: Beste Hes, (22-03-2018, 12:44 PM)Hes Niesten schreef:(21-03-2018, 05:36 PM)Ton van Steenoven schreef: Beste Hes, Dag Ton, Is het niet mogelijk -als je gebruik maakt van doorzoekbare PDF's- rechtstreeks te zoeken zonder eerst weer een TXT-bestand aan te maken om te doorzoeken? Ik krijg trouwens de indruk dat in de 'Oud-Hoorn'-versie de doorzoekfunctie dat wel rechtstreeks doet en de 'Ermelo'-versie niet. RE: artikelenbank - Ton van Steenoven - 22-03-2018 Beste Hes, Het verschil tussen de OCR-optie in de de opvraagmodule van Hoorn en van Ermelo is dat Hoorn deze optie default op Ja ($OCR_CHECK = 1) heeft gezet en Ermelo op Nee ($OCR_CHECK = 0). De bezoeker stelt dit naar believen anders in. Verder ga ik er van uit dat Hoorn dezelfde weg volgt als binnen ZCBS gebruikelijk, via een txt bestand. Voor wat betreft de mogelijkheid tot het uitlezen van een niet geopend maar wel doorzoekbaar PDF: Een doorzoekbaar PDF bestand heeft de betreffende informatie "in zichzelf" opgeslagen en dit werkt, voor zover ik weet, alleen als het in een reader geopend is. RE: artikelenbank - Hes Niesten - 22-03-2018 (22-03-2018, 03:03 PM)Ton van Steenoven schreef: Beste Hes,Goedemiddag Ton, Zo wordt het me al een stuk duidelijker! Bij de voorbereidingen kan ik met deze werkwijze alvast rekening houden. Tot zover erg bedankt. Hes RE: artikelenbank - Gerard van Nes - 22-03-2018 Beste Hes, Klopt dat het nog niet in de documentatie staat. ben er nog niet aan toegekomen. Je zou contact kunnen opnemen met Gerard van Stijn van Vereniging Oud Hoorn (beeldbeheer@oudhoorn.nl) die met de hulp van Paul Onderwater (Stichting Oud Zoeterwoude) in zeer korte tijd hun tijdschriften op de beeldbank heeft geplaatst. Voor de tijdschriften van Oud Zoeterwoude zie: beeldbank.oudzoeterwoude.nl/cgi-bin/suetan.pl Ondergetekende heeft dat reeds enkele jaren geleden gedaan (en doe het nog steeds) met de tijdschriften van de Historische Vereniging "De Zijpe": www.dezijpe.nl/cgi-bin/zhb.pl Omdat ik elk kwartaal de handelingen opnieuw moet doen heb ik op de homepage van betreffende beeldbank een knop staan "Info voor beheerders" met wat info wat er elke keer precies gedaan moet worden (vergeet het anders steeds...). Die informatie is wel specifiek voor het betreffende tijdschrift doch ik denk dat je wel 80-90% er van kan gebruiken. Die informatie is te vinden op webadres: www.zcbs.nl/docs/verwerking-zhb-uitgaven.doc Wat Ton vertelde is correct. ZCBS zelf haalt de OCR uit de PDF en plaatst die apart op de webserver waar het doorzoekbaar is ($OCR_CHECK = 1). Adobe heeft eigen producten (geen webversie!) die een verzameling van PDF documenten direct doorzoeken (onder meer Adobe Catalog). Natuurlijk moet daarbij eerst een woorden-index worden aangemaakt. Echter bij Adobe alles alleen op PC (voor zover ik weet). Nogmaals ik denk dat Gerard van Stijn bereid is jou te ondersteunen. Misschien kan Gerard van Stijn als hij dit leest zijn ervaring m.b.t. het proces hier vermelden. Gerard RE: artikelenbank - Gerard van Stijn - 22-03-2018 Beste Hes, Wellicht helpt bijgaande handleiding waarin de procedure is beschreven die bij Oud Hoorn gehanteerd wordt voor de beeldbank van de kwartaalbladen. Gerard van Stijn RE: artikelenbank - Hes Niesten - 22-03-2018 Dank je Gerard. We gaan eruit komen zo! Dankjewel Gerard. Heb nu voldoende materiaal om mee aan de gang te gaan! Groeten Hes Niesten |