![]() |
|
Datum notatie bidprenten - Afdrukversie +- Forum ZCBS (https://www.zbbs.nl/forum) +-- Forum: ARCHIEF (https://www.zbbs.nl/forum/forumdisplay.php?fid=95) +--- Forum: ZCBS Forum Archief 2018 (https://www.zbbs.nl/forum/forumdisplay.php?fid=99) +--- Topic: Datum notatie bidprenten (/showthread.php?tid=17) |
Datum notatie bidprenten - Jack Geurts - 04-02-2018 Bidprent beeldbank De velden Geboren op en Overleden op hebben nu de JJ-MM-DD notatie Hoe kan ik het omzetten naar het gebruikelijke DD-MM-JJ Heb in de config al toegevoegd $DATERING = "dmy" Of gaat het met het replace programma ?? Mvg Jack Geurts Heemkundekring Nistelvorst RE: Datum notatie bidprenten - Ton van Steenoven - 04-02-2018 Beste Jack, Welke velden (nrs) bevatten de datums die je aangeeft? - en - Is er een import gedaan vanuit een ander bestand (format)? Wat is de URL naar de beeldbank? RE: Datum notatie bidprenten - Jack Geurts - 04-02-2018 (04-02-2018, 05:35 PM)forumzcbs schreef: Beste Jack, Het betreft de velden Geboren op en Overleden op De beeldbank is gevuld met een export bestand uit Adlib, wellicht dat het daar mis is gegaan RE: Datum notatie bidprenten - Ton van Steenoven - 04-02-2018 Om hoeveel records gaat het? Met mijn vorige vraag bedoelde ik de veldnrs van het txt bestand van de Beeldbank. Er bestaat een standaardveld (VELD08) als datumveld. Een evt. Tweede datumveld moet als zodanig in de configuratie worden benoemd. Op welke wijze is de conversie vanuit adlib gedaan? Is de Beeldbank die het betreft te zien? Wat is de url? RE: Datum notatie bidprenten - Ton van Steenoven - 05-02-2018 (04-02-2018, 07:54 PM)forumzcbs schreef: Om hoeveel records gaat het? RE: Datum notatie bidprenten - Jack Geurts - 05-02-2018 (05-02-2018, 01:40 PM)forumzcbs schreef:(04-02-2018, 07:54 PM)forumzcbs schreef: Om hoeveel records gaat het? RE: Datum notatie bidprenten - Ton van Steenoven - 05-02-2018 Veld 08 is intern het zcbs aangemerkt als datumveld. Dit o.m. vanwege de sortering. Elk ander veld kan als datumveld worden verklaard door er de variabele $SORT_DATE mee te vullen. Zie www.zcbs.nl/watisnieuw onder "c. Sorteren met een datumveld niet gelijk aan veld 08" Het lijkt me zinvol om vooraf aan het exporteren naar de beeldbank in het excelblad de datumvelden om te zetten naar het andere formaat. Houdt rekening met VELD02 !! voorloopnullen creëren. Voorbeeld configuratie: In ons geval (Ermeloo - Beeldbank Grafmonumenten) hebben we naast VELD08 ook VELD24 als datumveld in gebruik. $SORT_DATE = "24"; ## VELD24 wordt aangemerkt als te sorteren als datumveld. ##De labels voor de velden: $fieldname{"VELD08"} = "Overlijdensdatum"; $fieldname{"VELD24"} = "Geboortedatum"; ##De lengte van VELD24 $VELD24 = 10; RE: Datum notatie bidprenten - Gerard van Nes - 06-02-2018 Het klopt dat de bidprent gegevens van Nistelvorst vanuit Adlib naar ZCBS een-op-een zijn overgehaald via een 'standaard' Perl-scriptje. Ook de JJJJ-MM-DD uit Adlib zijn in hetzelfde formaat JJJJ-MM-DD geplaatst in ZCBS. Bij de conversie is dus niets misgegaan. De config variabele $DATERING heeft alleen te maken met welke invoervelden op invoerformulier worden getoond. Nistelvorst gebruikt de velden 08 (Geboren op) en 22 (Overleden op). Via het hulpprogramma zoekvervang.exe is het probleem niet op te lossen. Met Excel kunnen er problemen ontstaan met voorloopnullen, door Microsoft verminkte datums in velden, extra toegevoegde quotes, etcetc. Echter met een simpel Perl-scriptje is het wel eenvoudig op te lossen. Mogelijk zijn er Perl-gebruikers die Nistelvorst willen helpen, anders geef mij even een seintje dan los ik het op. Wat er moet gebeuren: 1. Voer een MERGE uit waardoor je alleen een masterdatabase hebt. 2. Stuur die naar iemand met Perl op zijn/haar PC (bewaar zelf wel goed een back-up). 3. Diegene met Perl op zijn/haar PC/laptop draait onderstaand Perl-scriptje. 4. Daarna wordt via de uiterst handige 'Bestand-Vergelijk_inhoud' optie van Total Commander de input met de output vergeleken (een fout maken is menselijk...). 5. Stuur weer terug naar Nistelvorst die het op de webserver plaatst. En het (standaard) Perl-scriptje (iemand met wat (oude) programmeerkennis moet het m.i. tamelijk gemakkelijk kunnen begrijpen): ############################ open (INP, "bidprent.txt"); @ALL = <INP>; close(INP); foreach $record (@ALL) { @veld = split(/\t/, $record); next if ($veld[2] !~ /\d+/); ## recordnummer? $veld[8] = "$3-$2-$1" if ($veld[8] =~ /(\d{4})-(\d{2})-(\d{2})/); $veld[22] = "$3-$2-$1" if ($veld[22] =~ /(\d{4})-(\d{2})-(\d{2})/); $record = join ("\t", @veld); } open (OUT, ">bidprent2.txt"); print OUT @ALL; close(OUT); ############################ Simpel? De reden van tussen haakje van bijvoorbeeld jaar: (\d{4}) is dat de treffer wordt opgeslagen in systeemvariabele $1 (etc). Toch handig dat de ZCBS-database een Ascii-bestand is... Als er toch wat toelichting gewenst is, dan hoor ik het wel. Ook als ik het zelf even moet doen. Gerard RE: Datum notatie bidprenten - Ton van Steenoven - 11-02-2018 Hallo Jack, Is dit topic naar tevredenheid beantwoord? Graag een seintje. RE: Datum notatie bidprenten - Jack Geurts - 11-02-2018 (11-02-2018, 11:11 PM)Ton van Steenoven schreef: Hallo Jack, Van de werkgroep bidprentjes nog geen antwoord gehad, men is wel druk bezig om het bestand te corrigeren Mocht men besluiten om alsnog het datum formaat te wijzigen dan nader bericht Zelf heb ik veel ervaring in Foxpro, waar het eenvoudig is middels substr commando de datumvelden ahw om te keren naan DD-MM-YYYY Kan nadien weer geexporteerd worden naar txt tab gescheiden Perl is nog nieuw voor mij, eens in gaan verdiepen RE: Datum notatie bidprenten - Ton van Steenoven - 11-02-2018 Kun je het [beeldbank].txt bestand als bijlage bij een antwoord meesturen? RE: Datum notatie bidprenten - Ton van Steenoven - 12-02-2018 Beste Jack, Mochten er nog datums in het bestand staan met een korte notatie bijv. 9-12-2001 of 7-4-1923 dan kun je met bijgaand script (bijlage) ook dit oplossen. Let wel, het bevat de bestandsnamen (grafstenen.txt) en de datumveld nummers van onze databank (veld08 en veld24). Deze moeten dan nog worden aangepast. Uiteraard goed controleren na uitvoeren. RE: Datum notatie bidprenten - Jack Geurts - 13-02-2018 (12-02-2018, 11:48 PM)Ton van Steenoven schreef: Beste Jack, Ga het eens proberen in Perl, heb het bidprent.txt bestand gedownload op mijn PC Het komt op hetzelfde neer zoals ik het in Foxpro wilde doen Benieuwd of Foxpro hetzelfde resultaat geeft als Perl l Mvg Jack Geurts RE: Datum notatie bidprenten - Ton van Steenoven - 21-02-2018 Beste Leo, Is het al gelukt? RE: Datum notatie bidprenten - Jack Geurts - 21-02-2018 (21-02-2018, 09:47 PM)Ton van Steenoven schreef: Beste Leo, Binnenkort een evaluatie met de werkgroep bidprentjes, dan wordt er beslist of ze de datum notatie hetzelfde willen houden als nu in Adlib YYYY-MM-DD Mochten ze het anders willen dan ga ik de datum notatie aanpassen bij de beeldbank bidprentjes. Mvg Jack Geurts Heemkunde Kring Nistelvorst RE: Datum notatie bidprenten - Ton van Steenoven - 22-02-2018 (21-02-2018, 11:27 PM)Jack Geurts schreef:(21-02-2018, 09:47 PM)Ton van Steenoven schreef: Beste Leo, Begrepen! RE: Datum notatie bidprenten - Jack Geurts - 25-02-2018 (06-02-2018, 01:56 PM)Gerard van Nes schreef: Het klopt dat de bidprent gegevens van NistelvorstHallo, Ik heb Strawberry Perl geinstalleerd op mijn PC en bovenstaand script uitgevoerd en de datums in bidprent2.txt zijn nu aangepast aan het het formaat DD-MM-YYYY Mocht de werkgroep bidprent besluiten om op de beeldbank deze notatie te willen gebruiken dan kan ik het iig aanpassen Jack Geurts HeemkundeKring Nistelvorst RE: Datum notatie bidprenten - Ton van Steenoven - 25-02-2018 Ga er van uit dat dit topic gesloten kan worden. |